تلفن طراحی بنر
logo-samandehi

با بخش سوم و نهایی لوگو و پیکتوگرام در خدمت شما هستیم.

لوگو و پیکتوگرام بخش پایانی

به نقل از پرشین جی اف ایکس ( Persiangfx.com ) : در طراحی لگو تایپ و منوگرام نیز باید توجه داشت که اصرار در همراه کردن مفهوم و زیبایی تا حدودی طرح را دچار سردرگمی و تضاد می کند. برای مثال، چنانچه لگوتایپی برای صنایع مبلمان اداری طراحی می کنید، اگر بخواهید در گام نخست شکل یک صندلی اداری را در لابلای طراحی نوشتار آن موضوع ایجاد کنید، به احتمال بسیار زیاد جذابیت طرح را فدای مفهوم آن کرده اید. (اگر چه در بعضی موارد امکان پذیر است.)

بنابراین، توصیه می شود در طراحی لوگو های نوشتاری همانگونه که از نام این نوع نشانه مشخص است، در نخستین گام، طراحی یک نوشتار زیبا را هدف قرار دهید، سپس در صورتی که امکان پذیر باشد، دخیل کردن عناصر تصویری مرتبط را نیز مورد توجه قرار دهید.

همچنین در انتخاب چگونگی خطوط مورد استفاده و یا رنگ به کار گرفته شده در لگوتایپ، یقیناً به محدوده فعالیت صاحب لوگو توجه خواهیم داشت. ساده ترین و معمول ترین شیوه های طراحی لگوتایپ ( و در مواردی منوگرام) عبارتند از :

  • 1- طراحی های بداهه، طراحی سریع و متوالی نام مورد نظر با نوشت افزارهای گوناگون مانند ماژیک های سرتخت و گرد و یا با قلم موهای متفاوت.
  • 2- طراحی نام مورد نظر با چشمان بسته.
  • 3- طراحی نام با دستی که به استفاده از آن عادت ندارید (اگر راست دست هستید با دست چپ اتود کنید و بالعکس).
  • 4- توجه به حروف نامی که برای آن طراحی می کنید. گاهی اوقات بعضی حروف تشکیل دهنده نام مورد نظر، امکان هماهنگی ریتمیک و قابل توجهی با دیگر حروف را فراهم می کنند که نهایتاً سبب ساز وحدت، انسجام و زیبایی اثر می شود.
  • لوگو و پیکتوگرام بخش پایانی

    لوگو و پیکتوگرام بخش پایانی

پیکتوگرام :

لوگو هایی هستند عموماً تصویری و کمتر نوشتاری که وظیفه آ نها راهنمایی مخاطب است و این راهنمایی از طریق هشدار دادن در مورد اماکن خاص، فعالیت های ویژه و یا لزوم انجام دادن یا خودداری از انجام عملی است.

به نقل از پرشین جی اف ایکس ( Persiangfx.com ) : پیکتوگرام باید دارای بار معنایی مشخص باشد و مخاطب با دیدن آن بلافاصله این معنی را دریافت کند. همانطور که ذکر شد پیکتوگرام غالباً بصورت تصویری و فاقد نوشتار مفصل ارائه می شود. همچنین در طراحی آن جنبه های فرامحلی و فراملی بودن بسیار اهمیت دارند. به عبارتی، طرح باید به گونه ای باشد که در جوامع مختلف امکان ارائه داشته باشد و در تمامی این موارد بار معنایی یکسانی را منتقل کند. برای مثال، پیکتوگرامی که برای مواد قابل اشتعال یا هشدار خطر آتش سوزی طراحی می شود، باید برای تمامی مخاطبان (از نظر سن، سواد، شغل، جغرافیا و …) به یک اندازه قابل فهم باشد. بستر ارائه ی پیکتوگرام بسیار متنوع است. از جاده ها و خیابان ها گرفته (علائم راهنمایی و رانندگی) تا بسته بندی کالاها (علائم قابلیت بازیافت بسته و یا ضرورت انداختن زباله ی آن در زباله دادن) و یا البسه و پوشاک (نحوه شستشو و اتو زدن) و …، در تمامی موارد بهره برداری از آن امکان و ضرورت دارد.

پیکتوگرام ها معمولاً بصورت تک رنگ ارائه می شوند، اگرچه به کاربرد و عملکرد رنگ در آنها نیز باید توجه داشت. سادگی در پیکتوگرام بیش از لوگو های تجاری و فرهنگی ضرورت دارد ولی از نظر اصول اجرا، پیکتوگرام ها نیز تابع اصول اجرایی انواع دیگر نشانه ها هستند. هنگام طراحی مجموعه ای از پیکتوگرام برای یک فعالیت، باید عوامل بصری، نوع خط، مجموعه رنگ های مورد استفاده، کادر و …، همگی دارای یک روحیه باشند و حتی ترجیحاً میزان و نسبت به کارگیری این عوامل در کنار یکدیگر و در تمامی پیکتوگرام های آن مجموعه یکسان باشد.

چنانچه در مجموعه ی پیکتوگرام های یک بیمارستان کادر اصلی مربع است، این کادر نباید در بعضی نمونه ها به دایره تبدیل شود. اگر عنصر یا عناصر بصری به گوشه ای از کادر اتصال دارند این مورد باید تا حد امکان در نمونه های دیگر نیز رعایت شود.

همچنین نحوه ترکیب بندی تیرگی و روشنایی بایستی در تمامی نمونه ها هماهنگ باشد. به این معنا که اگر پس زمینه دارای تیرگی و عنصر بصری درون آن بصورت نگاتیو ارائه می شود، ارائه مواردی که پس زمینه فاقد رنگ و عنصر بصری درون آن پزیتیو است به روحیه واحد در مجموعه لطمه وارد خواهد کرد.

پایان بخش سوم .

منبع : http://persiangfx.com/fa/gfx/articles/introduced-as-a-sign-or-logo-pictogram/

مطالب مرتبط طراحی گرافیک
درباره رضا فراهانی

سید رضا فراهانی هستم ، متولد 21 دی ماه 1368 متولد پایتخت . فارق التحصیل سینمای دیجیتال واحد تدوین و تخصص اصلی در نرم افزار تدوین و تیزر تبلیغاتی ، ادوب پریمیر و ادوب افترافکت و علاقمند به نرم افزار های گرافیکی پیکسلی ادوب فتوشاپ ، ایلوستریتور ، کرول دراو . از سال 92 فعالیت خودم در زمینه گرافیک در فضای مجازی با راه اندازی وب سایت رضاگراف آغاز کرده ام .

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 11 + پانزده =