تلگرام طراحی بنر
تلفن طراحی بنر
logo-samandehi
معرفی نامه آرم بخش دوم
لایه بندی ها در طراحی بروشور سه لت
لایه بندی ها در طراحی بروشور سه لت
آبان ۲۶, ۱۳۹۵
تاریخچه چاپ
تاریخچه چاپ
آبان ۲۶, ۱۳۹۵
نمایش همه
معرفی نامه آرم بخش دوم

معرفی نامه آرم بخش دوم

معرفی نامه آرم بخش دوم

اهمیت انتخاب قالب و نوع آن در طراحی لوگو

به نقل از پرشین جی اف ایکس ( Persiangfx.com ) : رای طراحی آرم شرکت یا موسسه مورد نظرتان باید توجه به این مسئله مهم داشته باشید که از چه نوع قالبی استفاده می کنید. چرا که قالبی که استفاده می کنید خود باید نوعی تصویر قوی و تخیلی را بازتاب دهد. اگر نماد یا تصویر مبهم باشد و موجب سوء برداشت شود، طرح نا موفق خواهد شد.
پیش از طراحی هر کار ابتدا کارهای زیادی ببینید تا ایده های فراوانی را جمع کرده باشید. به علاوه این امکان برایتان پیش می آید که از تجارب دیگران استفاده کرده وسعی در طراحی طرح بهتری نمایید. در هر طرح روی هماهنگی و انسجام بصری طرح مکث و آنرا بدقت تحلیل نمایید و هرگز با دیدن کاری تقلید محض ننمایید.

انواع گوناگون آرم

به نقل از پرشین جی اف ایکس ( Persiangfx.com ) : از دیدگاه نشانه شناسی دسته بندی آرم بر حسب ترکیب عناصر زبانی و شمایلی انجام می گیرد. بر این اساس دسته ایی از آرم ها فقط از عناصر زبانی استفاده می کنند (یک نام – یک یا چند حرف) که آنها را “ارم نوشتاری “، “logotype” می نامیم.
دسته دیگر با ترکیب عناصر شمایلی طراحی شده اند، که آنها را “آرم شمایلی” ، logo iconique” یا “icotype” می نامیم.
دسته سوم، از تلفیق عناصر نوشتاری و شمایلی ساخته شده اند که آنها را “آرم تلفیقی” ، “logo mixte ” می نامیم.

صفحات طراحی :

آرم نوشتاری logo type

این دسته از آرم ها فقط با استفاده از نشانه های زبانی طراحی می شوند :

۱-گاه با نام اختصاری یک موسسه یا سازمان مانند BHV برای فروشگاه
Bazard de L’ Hotel de Ville، و یا CA برای بیمهCredit Agricole
۲- گاهی با بزرگنمایی حرف اول نام موسسه مانند H برای انتشارات Hachette
۳-گاهی با ترکیب بندی حروف و ارقام مثل M 3
۴-برخی اوقات نیز نام کامل موسسه یا سازمان را بازنمایی می کنند: نام طراح و سازنده جواهرات Cartier ، نام فروشگاه بزرگ و زنجیره ای Lafayette، نام طراح و تولید کننده پوشاک New Man بنابر این “آرمهای نوشتاری” به دو گونه اند: یا نام موسسه را نمایش می دهند و یا از حروف و ارقام استفاده می کنند. استفاده از حروف، قابل انعطاف تر است و به راحتی با زمینه های فرهنگی گوناگون تطبیق پیدا می کند. ولی از طرفی تآثیر گذاری آن به عنوان یک علامت خاص، بستگی به قابلیت به یاد سپردن آن دارد. نام های کامل هر چند طولانی میت وانند به یاد ماندنی باشند، زیرا مانند متن در لحظه خوانده می شوند، اما استفاده از آن ها در زمینه های فرهنگی مختلف ممکن است مشکل آفرین باشد .در طراحی لوگو های نوشتاری مانند آرم های شمایلی ممکن است از عناصر تجسمی، مانند بافت و رنگ استفاده کنند. کاربرد این عناصر در نوشتار و تکرار در استفاده یکنواخت از آن ها، به مرور تاثیر گذاری آرم نوشتاری را مانند آرم شمایلی خواهد کرد.

معرفی نامه آرم بخش دوم

معرفی نامه آرم بخش دوم

آرم شمایلی logo iconique یا ico type

به نقل از پرشین جی اف ایکس ( Persiangfx.com ) : این نوع آرم ، تصویری است که می تواند نمادی تجریدی، تصویر یک شی، یک نقش و غیره باشد.
دسته ای از این آرم ها فیگوراتیو هستند مانند : سنجاب، مرد یا اسب. دسته ای دیگر تصاویر غیر فیگوراتیو هستند مانند: پیکان،مربع، دایره و غیره. بنابر این می توان ۳ نوع آرم شمایلی را در نظر گرفت:

۱- آرم شمایلی _ imaginal تصویری است که شباهت زیادی با یک شی مادی دارد; آرم پودر شکلات سازی “Chicor’ee Leroux” زنی را که با طراحی ساده شده ای رسم شده در حال تعارف آن کالا به مخاطبان نشان می دهد، که نمونه مناسبی از این گونه است.

۲-آرم شمایلی _ diagrammatique که با یک طرح خلاصه و موجز، مشخصه اصلی فراورده را نشان میدهد. آرم قدیمی اداره برق فرانسه (EDF) که یک آذرخش است دقیقا از این مقوله است

۳- آرم شمایلی _ استعاری m’etaphorique از طریق جا به جایی معنایی و با به کار گرفتن عنصری معنادار نشان دهنده ی کارکرد یا توانایی مارک یا کالای مورد نظر است، عمل می کند. لوگو کارخانه خودرو سازی پژو که در آن یک شیر، استعاره از قدرت خودرو است، در این مقوله قرار می گیرد. آرم این کارخانه از سال ۱۸۸۲ تا کنون چندین بار تغییر شکل یافته. تصویر شیر به عنوان عنصر ثابت و استعاره ای از قدرت در تمام آرم ها باز نمایی شده است.

۴-آرم شمایلی – نمادین: بدون هیچ رابطه فطری با موضوع و یا عملکرد آن ها هستند.
مثال این نوع آرم تصویر تمساح در مارک تولید کننده ی پوشاک ورزشی ”lacoste” است.
تصویر این تمساح طرح روی بلوز ورزشکاران شد و از ان موقع تا کنون تصویر تمساح در آرم lacoste به عنوان عنصر تصویری مشخص کننده این مارک است.

صفحات طراحی :

آرم تلفیقی logo mixte

به نقل از پرشین جی اف ایکس ( Persiangfx.com ) : این دسته از آرم ها، از همزیستی دو گونه پیام ساخته می شدند: پیام زبانی و پیام شمایل نگارانه.
بدین سان امکان پدید آمدن چند گونه رابطه بین این دو نوع پیام وجود دارد: می توانند همجوار هم باشند، می توانند یکدیگر را تقویت کنند و یا موجب تثبیت یکدیگر شوند.
رابطه همجواری، بر این اصل استوار است است که نوشتار و شمایل در حکم دو واحد مستقل در کنار یکدیگر قرار می گیرند. این نوع تلفیق در آرم به وضوح مسئله ی مشروعیت را پیش می کشد زیرا به نظر می رسد که بخش نوشتاری و طرح شمایلی لوگو ، هر یک از تناسب و موضوعیت بالایی برخوردار نیستند.
آرم کارخانه تولید کننده ی روغن نباتی Lesieur نمونه ی مناسبی برای نمایش این نوع رابطه است.

رابطه ی تثبیت کننده، می تواند گویای وضعیتی باشد که در آن پیام شمایلی دارای تعابیر چند گانه باشد. در این صورت پیام زبانی با جهت دادن به مخاطب، یکی از تعابیر این نشانه ی تصویری چند معنا را تثبیت می کند. در آرم هایی که دارای “شعار” هستند، یا به عبارت دقیق تر شعار را به خدمت می گیرند، این شعار است که معنای بخش شمایلی آرم را روشن می کند. آرم تولید کننده زیر پوش های (دامار) نمونه خوبی است. این آرم از سال ۱۹۵۸ تا کنون چند بار تغییر یافته است ، اما شعار این آرم همواره به عنوان عنصر نوشتاری ثابت در طراحی این آرم، نقش تثبیت کننده ی شمایل دیاگراماتیک را به عهده داشته است.
رابطه تقویت کننده بین دو وجه بازنمایی زبانی و شمایلی در صورتی امکان پذیر است که این دو واحد در بطن یک نظام چرخشی قرار گیرند و همچون دو عنصر همنشین نقش کلی تری ایفا کنند. در این صورت مفهوم آرم از بک نوع فرایند خوانش نشآت می گیرد که فرم چرخش نگاه بین این دو وجه بازنمایی یک پیام، یکپارچه شده است.
آرم تولید کننده ی قهوه ی Jacques Vabre آرم کارخانه بیسکویت سازی Heudebert، یا آرم آزمایشگاه Urgo نمونه های مناسبی برای نمایش ای نوع رابطه هستند.

انواع لوگو

۱- نشانه ی نمایه ای indexi que: این نشانه ها بر یک رابطه علت و معلولی میان موضوع و نشانه استوارند. نمایه نشانه ای ست که از موضوع خود تاثیر گرفته است. یعنی به نشان بر جای مانده از گونه ای موضوع، نمایه می گوییم مانند: رنگ پریدگی چهره به نشان خستگی دود به نشانه آتش، ابر به نشانه باران و … با این تعریف یک آرم هیچگاه نمی تواند حقیقتا یک نشانه نمایه ای باشد.

۲- نشانه شمایلی iconique: دومین نوع نشانه در طبقه بندی سه گانی پیرس می باشد.
رابطه ایست مبتنی بر شباهت علت و معلول یا همان موضوع و نشانه:یک طرح فیگوراتیو، یک تصویر ساده شده که نمایانگر یک خانه، درخت و … باشد. در صورتی که به درخت و خانه شبیه باشد شمایل محسوب می شود.

۳- نشانه نمادین symbolique: نشانه هایی که به موضوع از راه قرار داد یا قاعده ای محکم و از طریق همبستگی با ایده های کلی مرتبط می شوند. نماد های کلاسیک مانند: پرچم کشور ها، کبوتر صلح، علایم راهنمایی، نت های موسیقی و الفبای مدارس و… همچون نظامی از نشانه های قرار دادی در نظر گرفته شده اند.
نشانه های نمادین بیش از انواع دیگر نشانه ها در اجتماع کاربرد دارند.

انتهای مطلب .

منبع : http://persiangfx.com/fa/gfx/articles/arm-and-logo-articles/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *